Bærekraftige bemanningsløsninger i krevende tider – Djevelen ligger i detaljene

Vi står ved et veiskille. Behovet for arbeidskraft i helse- og omsorgstjenestene øker, samtidig som tilgangen blir stadig mer krevende. En aldrende befolkning og færre i arbeidsfør alder betyr at flere oppgaver må løses av færre. Mange klarer heller ikke å stå i arbeid gjennom hele yrkeslivet. For store deler av landet er dette ikke lenger et fremtidsscenario – det er hverdagen.

Spørsmålet er: Hvordan sikrer vi kontinuitet og kvalitet i velferdstjenestene – når behovene øker, ressursene blir knappere, og det fortsatt forventes at tilbudet holder høy kvalitet og leveres når brukeren har behov for det? Døgnet rundt. Hele året.

For ledere med ansvar for døgndriftede tjenester, er dette en utfordring som merkes hver eneste dag. Vi må erkjenne at de fleste tjenester i denne sektoren utføres av mennesker, for mennesker. Tid til relasjoner, rett kompetanse på vakt og tilstrekkelig bemanning – hele døgnet, hele året – vil fortsatt være helt avgjørende.

Når vi sier at djevelen ligger i detaljene, handler det om å sikre at arbeidstiden til faste ansatte fordeles – gjennom døgnet, uka og året – på en måte som faktisk dekker tjenestebehovet. Vi kan ikke la enkeltstående prinsipper om arbeidstid gå på bekostning av helheten: de totale arbeidsvilkårene på vakt må ivaretas – for alle, enten de er faste ansatte eller vikarer. Hvis vi ikke evner å finne løsninger som er mer bærekraftige, vil belastningen på de som er på jobb øke. Merarbeid og overtid vil bli mer utbredt – og behovet for innleie vil fortsette å vokse.

Omstillingen har begynt. Det er investert betydelige ressurser i å gå fra deltidsbemanning og tilkallingsvikarer til faste ansatte i store og hele stillinger. Forventningen har vært at dette også skulle redusere antall personer involvert i den faktiske utførelsen av tjenesten, samt innleie, merarbeid og overtid.

Framlents analyser fra kommuner, ideelle organisasjoner og helseforetak viser imidlertid at en har lykkes i begrenset grad. Ja, vi har fått flere ansatte i kontinuitetsbærende stillinger – men vi drifter fortsatt med tilnærmet like mange hoder i faktisk drift.

Hvorfor? Det er antall helgetimer per ansatt som avgjør hvor mange ansatte som trengs for å dekke bemanningsbehovet. Når stillingsstørrelser har økt mer enn helgetimer, må ledige helgevakter i bemanningsplanen dekkes opp av vikarer. Resultatet er at arbeidstiden til faste ansatte kommer i ubalanse med tjenestebehovet.

Vi må tenke nytt. Ikke bare om hvem som gjør hva, men når og hvordan arbeidstiden organiseres. Bemanningsløsningene må bygge på en gjennomtenkt forståelse av tjenestebehovet. Vi må sikre at rett kompetanse er til stede når oppgavetrykket er størst.

Å rigge bærekraftige bemanningsløsninger er avgjørende for å sikre fremtidens helse- og omsorgstjenester – tjenester med trygghet, tillit, tid og kontinuitet. Det krever at vi ser de komplekse sammenhengene, tør å ta utradisjonelle grep og utfordre etablerte arbeidstidskulturer.

Skal vi lykkes, trenger vi parter som finner løsninger der den helhetlige organiseringen fremmer gode arbeidsvilkår – faktisk på vakt. Der avtaleverket gir handlingsrom til å fremme bærekraftige bemanningsløsninger på den enkelte arbeidsplass.

Denne konferansen tar tak i nettopp disse dilemmaene. Vi samler forskere, ledere, fagfolk, beslutningstakere og ansatte for å utforske hvordan vi kan utvikle bemanningsløsninger med en arbeidstidsorganisering som faktisk er bærekraftig.

Vi deler erfaringer, analyser og konkrete eksempler – og inviterer til en ærlig og fremtidsrettet samtale om hva som kreves for å møte behovene med de ressursene vi faktisk har. Sammen skal vi utforske hvordan vi kan møte bemanningsutfordringene med klokskap, mot og nytenkning – og hvordan vi kan bruke detaljene til å bygge bærekraftige løsninger.

Dette er en konferanse som går bak overskriftene – og inn i virkeligheten. Djevelen ligger i detaljene – og det er der vi må begynne.

Målgruppen for konferansen er politikere, overordnede ledere, tjenesteledere og avdelingsledere, HR, stab og støttefunksjoner, hovedtillitsvalgte og hovedverneombud, fagforeninger, pårørende og brukerorganisasjoner.

For størst mulig merverdi anbefaler vi at du deltar sammen med de du er avhengig av i din organisasjon for å komme videre med dette arbeidet etter konferansen.

Sammen flytter vi fjell.

Programmet er under utarbeidelse

Program

DAG 1, 18. Mars 2026:

kl. 10:00 – 17:00: Innlegg i plenum, gruppearbeid og nettverksbygging.

Kl. 18:30 – 22:30: Minglearrangement på Scandinavia Scene.

DAG 2, 19. Mars 2026:

kl. 09:00 – 15:00: Innlegg i plenum, gruppearbeid og nettverksbygging.

Foredragsholdere

  • Hildegunn Andreassen, Daglig leder Framlent As 
  • Lloyd Andreassen, Rådgiver og dataanalytiker Framlent As

Flere innledere kommer…

Priser

Konferansepris for to dager kr 7.500,-  

Denne konferansen er forhåndsgodkjent for støtte fra OU-fondet i KS-området. Dette betyr at ledere og medarbeidere som har støttefunksjoner for ledere i arbeidsgiverrollen o.l. i kommuner og fylkeskommuner (med unntak av Oslo kommune som er et eget tariffområde) kan søke om refusjon fra OU-midlene når man har mottatt faktura på deltakeravgiften for denne konferansen. Politikerne betaler ikke inn til fondet og får ikke refundert deltakeravgiften. Mer informasjon om dette og skjema for refusjon finner man på www.ks.no/ou-refusjon

Minglearrangement kr 750,-  

Dette dekker velkomstdrink, underholdning, tapas og en enhet med vin/øl/mineralvann under middagen. 

Arrangementet starter kl. 19 på Scandinavia Scene på hotellet.

Overnatting

Overnatting bestilles på egenhånd, og er ikke tilgjengelig via påmeldingskjema.

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Oslo – Guest Reservations benytt koden FRAM26 på nettbestilling.

Hotellrommene koster kr 1.850,- pr rom inkl. frokost.

Det er forhåndsreserverte rom. Denne reservasjonen faller bort 17. januar 2026Deretter kan en bestille rom til gjeldende pris så lenge rom er tilgjengelig. 

Betingelser

Vilkår for konferansen

Meetings koordinerer påmeldingen for Framlent.

Påmeldingen er bindende, men kan kostnadsfritt avbestilles frem til 8. januar 2026. Kostnadsfri avmelding er ikke mulig etter denne dato.

Eventuelle navneendringer sendes til hello@meetings.no.

Avmelding gjøres skriftlig til hello@meetings.no innen 8. januar 2026.

Det er viktig at rett fakturaadresse oppgis og at det velges EHF som betalingsform dersom det er dette din arbeidsgiver ønsker.

Forbehold

Programendringer kan forekomme.

Nok antall påmeldte for at konferansen kan gjennomføres. Ved avlysning varsles påmeldte og eventuell innbetalt sum vil da refunderes.

Personvern: Ved å melde deg på denne konferansen, samtykker du i at vi kan beholde dine personlige data så lenge det er behov knyttet til dette arrangementet. Trykk her for å se vår personvernerklæring.  

Påmeldingsfrist 8. Januar 2026

Sted: Radisson Blu Skandinavia Hotel Oslo

La deg inspirere fra tidligere konferanse